Nybörjare önskar hjälp med att styra ljus med MIDI-keyboard


spelar ett band där vi inte använder datorer eller sequencers utan spelar live på våra synthar (förutom trummaskinisten då). och jag vill ha något enkelt som jag kan koppla till voyagerns midi eller gate ut. gärna något med olika "program" så att jag kan klicka mig från att det t ex blinkar rött när jag slår ner en tangent till att de ljusare tonerna blinkar vitt och de mörkare blått. typ två-tre olika förinställda program. det behöver inte vara starka lampor utan kan nog räcka med en liten matta leds eller lysdiodrar.

jag har grundläggande koll på analog elektronik och en hel del lödvana. har byggt några byggsatser (mfos weird space... paia vocoder och en 5w madamp rörförstärkare). men digital elektronik och programmering är jag helt nybörjare med.

har haft arduino tankarna när jag planerat projekt med ljud och rörelse men som inte blivit av. Är högstadielärare också, så att kunna lite enkel programmering är väl inte fel det heller. lika bra kanske att ta det steget nu istället för att krångla med analoga kretsar som kanske inte funkar så bra. känns säkert att satsa på nåt väletablerat som det, särskilt när jag ser att det finns ett officiellt forum. kanske ett arduino starter kit vore nåt att börja med och sen programmera (?) att göra det jag vill att den ska göra.

all hjälp och tips vore mycket uppskattat!

oj! Över 700 views och inget svar. Är det jag vill göra så sjukt basic att jag kommer fatta precis när jag tagit mig igenom starter kitets "övningar", eller är jag luddig min beskrivning av vad jag vill göra?


Arduino Forum > International > Scandinavia > Nybörjare önskar hjälp med att styra ljus med MIDI-keyboard


arduino

Comments

Popular posts from this blog

opencv3, tbb and rasp pi 2 - Raspberry Pi Forums

small ethernet problem - Raspberry Pi Forums

Multithumb configuration params not working? - Joomla! Forum - community, help and support